De omgevingsvergunning vervangt de stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning, de milieuvergunning, de natuurvergunning en de socio-economische vergunning. Voortaan is er sprake van volgende vergunnings- en/of meldingsplicht : het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, het verkavelen van gronden, de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten en vergunningsplichtige wijzigen van vegetatie.
Je vraagt de omgevingsvergunning aan via het gewestelijke Omgevingsloket.
Hoe je de omgevingsvergunning aanvraagt, hangt af van wie ervoor bevoegd is:
Niet zeker wie bevoegd is voor je aanvraag? Bekijk dit handige schema
De deputatie is bevoegd voor de volgende aanvragen:
Voor de meeste aanvragen en de beroepen tegen beslissingen van het Schepencollege aangaande ingedeelde inrichtingen of activiteiten van de tweede klasse vraagt de deputatie advies aan de provinciale omgevingsvergunningscommissie.
De Provinciale Omgevingsvergunningscommissie is samengesteld uit een voorzitter, een secretaris, deskundigen en vertegenwoordigers van de instanties die bevoegd zijn om advies te geven. Het betrokken college van burgemeester en schepenen maakt deel uit van de commissie met raadgevende stem.
Concreet ziet de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie van West-Vlaanderen er als volgt uit :
Kamer 1 (advisering dossiers in eerste aanleg)
Voorzitter : Koen Dewulf (pl. Bettina Bouckaert en Jelleke Rooms)
Secretaris : Bettina Bouckaert (pl. Sandy Vanparys, Sophie Ide, Jelleke Rooms en Axel van Rie)
Deskundigen (aangesteld voor 4 jaar) :
- deskundige ruimtelijke ordening : Pieter Deslé (plaatsvervangers : Katrien Feys, Marijke Malfait, Jivannah Godefroid, Delphine Bouckaert, Sacha Debusschere en Annick Tanssens)
- deskundige milieu : intern Bettina Bouckaert (pl. Elly Debever, Saskia Pluym, Marjon Maeseele, Wannes Allemeersch en Griet Terryn) of extern (Bart Laridon, Karel Moentjens voor de relevante landbouwdossiers en Sophie Tobback – pl. Helene De Rore - voor de relevante niet-landbouwdossiers)
Kamer 2 (advisering dossiers in beroep)
Voorzitter : Jelleke Rooms (pl. Axel Van Rie en Koen Dewulf)
Secretaris : Bettina Bouckaert (pl. Sandy Vanparys, Sophie Ide, Jelleke Rooms en Axel van Rie)
Deskundigen (aangesteld voor 4 jaar) :
- deskundige ruimtelijke ordening : Katrien Feys, Marijke Malfait, Jivannah Godefroid, Delphine Bouckaert, Sacha Debusschere en Annick Tanssens
- deskundige milieu : intern Bettina Bouckaert (pl. Elly Debever, Saskia Pluym, Marjon Maeseele, Wannes Allemeersch en Griet Terryn) of extern (Bart Laridon, Karel Moentjens voor de relevante landbouwdossiers en Sophie Tobback – pl. Helene De Rore - voor de relevante niet-landbouwdossiers)
Bij voorzitter en deskundigen geldt steeds de regel dat dit nooit dezelfde personen kunnen zijn die hetzelfde dossier al in eerste aanleg hebben geadviseerd via Kamer 1.
Gedeputeerde Bart Naeyaert is steeds de bevoegde gedeputeerde voor omgevingsvergunningen in eerste aanleg.
Voor dossiers met kleinhandelsaspecten is gedeputeerde Jean De Bethune betrokken.
Voor dossiers met vegetatiewijzigingen is gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe betrokken.
Bij je aanvraag hoort een dossiertaks. Bij de aanvragen waarvoor de deputatie bevoegd is, gelden deze bedragen:
• dossiers die worden behandeld via de gewone procedure (aanvragen en bijstellingen): 500 euro
• dossiers die worden behandeld via de vereenvoudigde procedure : 250 euro
• meldingen (overdrachten, stopzettingen,…): 50 euro
Uitzondering hierop vormen de dossiers, die ingediend worden tot het bekomen van een korte verlenging in het kader de stikstofproblematiek (PAS).
De dossiertaks voor een gewone aanvraag zonder MER of OVR bedraagt in dit geval 250 Euro en dit tot 31/12/2023.
Vanaf 1/1/2024 vervalt deze uitzonderingsregeling.
Reglement dossiervergoeding omgevingsvergunningsdossier vanaf 1 januari 2023
Schrijf dit bedrag over op het rekeningnummer van de provincie:
IBAN: BE21 0910 1313 1203
BIC: GKCCBEBB
Naam begunstigde: Provincie West-Vlaanderen
Adres: Koning Leopold III-laan 41, te 8200 Brugge (Sint-Andries)
Vermelding: OV – gemeente waar de stedenbouwkundige handeling wordt uitgevoerd en/of waar de ingedeelde inrichting/activiteit gelegen is – naam van de aanvrager/verzoeker/beroeper - OMV nummer
Bijvoorbeeld: OV - Staden - Jan Pieters bvba - 2018000001
Voeg het bewijs van deze betaling toe bij je aanvraag of verzoek via het Omgevingsloket.
De dossiertaks is verschuldigd door elke natuurlijk persoon of rechtspersoon die de aanvraag of het verzoek indient.
De volgende aanvragen zijn vrijgesteld van de dossiertaks:
Er is geen dossiervergoeding verschuldigd voor de aanvraag van omgevingsvergunning of verzoek tot bijstelling van omgevingsvergunning die opnieuw wordt ingediend binnen een periode van 6 maanden nadat de eerste aanvraag of verzoek onvolledig en/of onontvankelijk werd verklaard.
Sinds 23/02/2017 is er sprake van omgevingsvergunning. Indien u nog vragen heeft rond milieuvergunningen kunt u zich wenden tot Filip Timmerman op het nummer 050/40.32.68
Verdere info over de procedures en regelgeving vind u op het omgevingsloket - regelgeving.