Let op!
Vermeld naast een gedetailleerde beschrijving van je klacht, ook altijd je voornaam, familienaam en contactgegevens.
Als je een klacht indient namens een andere persoon, vermeld dan de contactgegevens van degene die op de hoogte wil worden gehouden van de behandeling van de klacht.
Bekijk het volledige klachtenreglement (PDF, 51 kB)
De Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur staan als toezichthoudende overheid in voor het algemeen bestuurlijk toezicht op het provinciebestuur. Zij kunnen beslissingen van het provinciebestuur vernietigen als die het recht of het algemeen belang schenden. Iedereen kan een klacht indienen bij de Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur tegen de beslissingen van de organen en de personeelsleden die een beslissing kunnen nemen van het provinciebestuur of van een autonoom provinciebedrijf.
Let op!
Als tegen de beslissing ook een beroep mogelijk is bij de Raad van State, stuit de klacht bij de toezichthoudende overheid de termijn om beroep in te dienen bij de Raad van State, op voorwaarde dat je de klacht tijdig indient bij de toezichthoudende overheid. De stuiting duurt tot de toezichthoudende overheid je op de hoogte brengt van het resultaat van het onderzoek. Dit betekent dat vanaf dat moment een nieuwe termijn begint te lopen om beroep in te dienen bij de Raad van State.
Meer info op de website 'Raad van State'
De Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur en de provinciegouverneur zijn niet altijd bevoegd om op te treden. Zo zijn zij bijvoorbeeld niet bevoegd voor een klacht tegen een goedkeuring van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP, een beroep tegen een omgevingsvergunning, bouwovertredingen, geluidshinder en onderhoud wegen.
Let op!
Het is belangrijk dat je je klacht tijdig indient. Anders is je klacht onontvankelijk. Dat wil zeggen dat de toezichthoudende overheid je klacht niet in behandeling neemt omdat er geen toezichtmaatregel meer kan worden genomen. Afhankelijk van de beslissing waartegen je klacht indient, moet je rekening houden met de volgende termijnen:
Als je je klacht tijdig indiende en de toezichthoudende overheid bevoegd is, vraagt de provinciegouverneur of de minister de beslissing en het standpunt van het lokaal bestuur op.
Het onderzoek van het dossier gebeurt verder van zodra het lokaal bestuur het besluit bezorgt.
Als de beslissing strijdig is met het recht of het algemeen belang, kan de toezichthouder beslissen om het besluit te vernietigen en het bestuur daarvan op de hoogte brengen.
Binnen de drie maanden ontvang je een definitief antwoord op je klacht.