×

Cookies op West-Vlaanderen.be

Deze Website maakt gebruik van cookies om bezoekerstatistieken te meten en om voorkeuren van gebruikers te onthouden. Lees de toelichting als u meer wilt weten over het gebruik van cookies op deze website.
Ik ga akkoord.
onderwijs

Keuzeworkshops voormiddag

Valkuilen - lerarenopleiding Odisee - Thijs Eeckhout (Odisee Aalst) en Kim Schelfaut (Odisee Sint-Niklaas)

Tijdens de doe- en luister workshop gaan we dieper in op veel voorkomende valkuilen bij de organisatie van STEM-activiteiten. We doorlopen hierbij de verschillende fasen van het technisch proces. Deelnemers gaan nu aan de slag met concreet materiaal zodat ze een antwoord krijgen op hun vragen en inspiratie opdoen om zelf in de toekomst STEM-activiteiten op te zetten.

IPad/3Dprinting – Kunstenlab – Philip Bruyninck
Terwijl een 3D-printer print en we even naar de werking ervan kijken, gaan we in deze workshops al vlug met 2 laagdrempelige, gratis apps aan de slag. 123D Design en 123D Sculpt+ van Autodesk. Het zijn apps waarmee je op een intuïtieve manier 3D objecten tekent op een tablet. Het mooie is dat ze bestanden genereren die je kan 2D en/of 3D printen. 

drones - VIVES - Rob De Roo Lector/Onderzoeker VIVES luchtvaart

VOLZET

 Drones zijn een hot topic maar ze worden meestal gebruikt voor recreatief vliegen of door professionelen. Het gebruik van deze vliegende robotjes in het onderwijs is het uitgelezen instrument om multidisciplinaire lessen zoals STEM te verrijken. In de workshop wordt een antwoord gezocht op vragen zoals: "Welke fysica is er nodig om een drone te laten vliegen?", "Hoe kan ik een vliegende CD maken?", "Welke componenten moet ik veranderen om een drone race te winnen?" en "Welke wiskunde zit er achter de vluchtregelaar?"

Windenergie – Rhombus
Over de werking van een windturbine en de techniek van de wieken valt bijzonder veel te leren tijdens STEM vakken. Een windmolen is een prachtig onderwerp waarin krachten, elektriciteit en magnetisme, tandwielen, energieoverdracht en veel meer thema's aan bod kunnen komen. Het thema windenergie geeft lln de kans om 'hand-on' te leren door zelf een windmolen te bouwen met eenvoudige knutselmaterialen voor de wieken en een kleine generator. Gaandeweg kunnen ze dankzij meetapparatuur hun design bestuderen en verbeteren. In deze workshop geven we leraren heel wat lesmateriaal om windenergie op een boeiende manier naar hun klas te brengen.

Aan de slag met de MOS-energiekoffer – Provincie West-Vlaanderen
STEM-actie! …
Hoe is het gesteld met het energieverbruik van je school? En kunnen 13-jarigen daaraan iets veranderen? In deze workshop maak je kennis met de inhoud van de energiekoffer. Hoe zet je de lichtmeter, IR-thermometer, energiemeter, lampentester, datalogger, …. STEM-gericht in? Onderzoeksvragen, op ontdekking, resultaten en …. Actie! Vanuit techniek leg je zo de link naar wiskunde, informatica, onderzoekscompetenties en burgerschap.

Vinylcutten – Fablabfactory - Stijn de Mil
In de workshop vinylcutten doorlopen de deelnemers het proces van ontwerp tot realisatie van stickers. We gaan aan de slag met een grafisch ontwerpprogramma (Inkscape) dat in de maker-community vaak gebruikt wordt voor lasercutting, vinylcutting en CNC. Iedereen gaat naar huis met een eigen ontwerp dat op de vinylcutter zal uitgesneden worden. In de workshop wordt dieper ingegaan op hoe dit binnen STEAM-onderwijs kan opgenomen worden.

Mini-zorgSTEM workshop: Bouw de quarantainekamer van de toekomst  – Rhizo Kortrijk - Joos Van Cauwenberghe

De deelnemers zullen in een korte tijdspanne een quarantainekamer van de toekomst bedenken, ontwerpen en prototypen met eenvoudige materialen. Al doende leren de deelnemers de insteek van zorgSTEM kennen (de mens staat centraal in het ontwerpproces) en doorlopen de deelnemers een mini Design Thinking proces (een didactiek waar empathie, visueel werken en snel prototypen centraal staan).

Van leerplan tot project - Howest - Dimitri govaert – lerarenopleiding

Van leerplan naar STEM-project: een praktische gids.
In deze workshop geven de deelnemers in multidisciplinaire groepjes van drie tot vier personen, aan de hand van de bestaande leerplannen, zelf inhoud aan een STEM-project. Een selectie van LPD uit de verschillende STEM-disciplines wordt door de deelnemers zelf gekoppeld aan relevante contexten met bijhorende probleemstelling(en), ontwerpbehoefte(s), onderzoeksvragen en activiteiten. Er worden voorbeeldprojecten getoond en het geheel gebeurt aan de hand van een aantrekkelijke werkvorm met bijhorend sjabloon. De bedoeling is om met deze knowhow praktisch aan de slag te gaan binnen de STEM-werkgroep op school.

Tuinkers – PTI – Kortrijk – Germain Desmet

Waar komt het bakje tuinkers in de keuken vandaan?
In de workshop wordt onderzocht hoe we mogelijks zelf zo'n bakje tuinkers kunnen kweken!
Het lijkt eenvoudig, maar wat komt er hier allemaal bij kijken?
Na een grondige vraagstelling rond alle benodigdheden bij dit project wordt er nagegaan wat het impact is op de keuze van deze benodigdheden, kostprijs, kleine berekeningen.
Elementen als water, licht, warmte en voeding brengt ons dan weer in de omgeving van wetenschappen. Mogelijks kan je berekenen hoeveel zaadjes je nodig hebt of hoeveel één zo'n bakje heerlijk verse tuinkers moet kosten? Met de deelnemers worden de stappen doorgenomen die bij dit project kunnen gezet worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© provincie West-Vlaanderen | LoQutus | algemene voorwaarden