×

Cookies op West-Vlaanderen.be

Deze Website maakt gebruik van cookies om bezoekerstatistieken te meten en om voorkeuren van gebruikers te onthouden. Lees de toelichting als u meer wilt weten over het gebruik van cookies op deze website.
Ik ga akkoord.
onderwijs

Keuzeworkshops namiddag

INNOWIZ – Creatieve klas! – Howest - Dries Laperre
In deze hands-on workshop maken we kennis met INNOWIZ, een laagdrempelige methode om kleine en grote uitdagingen op een creatieve manier op te lossen. Na een korte introductie laten we meerdere technieken en tools los op een typische uitdaging voor leerkrachten STEM. In kleine teams zoeken we naar 'een beste oplossing' in 4 stappen en landen drie kwartier later met een onderbouwd plan. Dynamisch en interactief, verrassend eenvoudig en meteen inzetbaar voor ieder team of individu!

Tinkering - Artevelde hogeschool - Tom Demunck

Tinkering is meer dan enkel maken! Het wordt gezien als een pedagogiek, een werkmethodiek waarbij overleg, teamwork en ontwerpen gefaciliteerd worden doorheen activiteiten. Leerlingen experimenteren in een soort leerlabo met als doel hen te stimuleren in het leren over wetenschappen, kunst en menselijke perceptie. Deze aanpak is gebaseerd op het constructivisme (thinking through making). Tijdens deze workshop worden een aantal voorbeeld activiteiten doorlopen, gereflecteerd over de eigenlijke pedagogiek alsook gekeken naar opportuniteiten binnen techniek, wetenschaps- of STEM projecten.

SCRATCH – programmeren - Frank Delporte – Televic
Welke doelstellingen staan er in de leerplannen  die we kunnen linken aan de logica van het programmeren. Met het gratis programma 'SCRATCH' kunnen we meteen aan de slag. Het programma is uitermate geschikt om op een eenvoudige en grafische manier met leerlingen de meest uiteenlopende, grote en kleine toepassingen te ontwikkelen. De workshop wordt begeleid door een medewerker van TELEVIC, een bedrijf dat actief is in de sector van de digitalisering en informatisering. In zijn vrije tijd werkt hij tevens mee binnen 'CODERDOJO' om kinderen en jongeren op een plezante en leerrijke manier met het programmeren in contact te brengen.

12-jarigen ontwerpen hun eigen APPS – Bart Huyskens - St.-Jozefsinstituut Schoten

Leerlingen van de eerste graad  secundair onderwijs zijn helemaal gek van hun smartphone en tablet. De ideale insteek dus om via deze weg de link te maken met Wetenschap en Wiskunde. Met de juiste begeleiding kunnen leerlingen met Appinventor zelf hele mooie en bruikbare apps maken voor Android toestellen. Laat u tijdens deze workshop overtuigen van de resultaten en het gebruiksgemak.

De zonneoven - PTI Kortrijk - - Pauline Claeys - Jan Declercq
Pizza bakken met een zelfgemaakt zonneoven! Aan de hand van concrete voorbeelden uit de klaspraktijk worden enkele STEM-projecten voorgesteld. De voorbeelden werden reeds uitgetest in de eerste graad, vooral vanuit wetenschappen. Telkens wordt ook de link met technologie, wiskunde en engineering aangehaald. Concreet wordt het idee van een zonneoven uitgewerkt. Via onderzoek en een probleemanalyse worden enkele voorstellen concreet uitgetekend, gemaakt en getest. Na presentatie en evaluatie wordt er onderzocht of de gewenste doelstellingen zijn bereikt.

T-Dance, - Ingegno + dr. Ana Valenzuela
Een combinatie van dans en biologie! In deze workshop ontdek je een geïntegreerde les biologie, muzische vorming en  lichamelijk opvoeding. Aan de grens tussen wetenschap en kunst ga je als groep bewegen als organisch weefsel. Lichamelijk-kinesthetische intelligentie is het vermogen om het lichaam of delen van het lichaam te gebruiken om problemen op te lossen of producten te creëren. Het imiteren van weefsels of weefselkweek door dans is een goede en creatieve manier om bio-engineering te leren. Laat ons bewegen als biologische weefsel en laat ons samenwerking in het onderwijs in de praktijk brengen. De voertaal van de workshop is Frans of Engels.

STEM en buitengewoon onderwijs - Patrick De Luchene - De Veerboot
Centraal in deze luistersessie staat de idee dat STEM-onderwijs kan voor alle kinderen, en dat we bovendien mogen stellen dat goed STEM-onderwijs kansen biedt aan alle kinderen om zich ten volle te kunnen ontplooien! Leraar Patrick Van Luchene weet idee treffend te illustreren vanuit de praktijk van De Veerboot!

STEM op buiten! - Provincie West-Vlaanderen - Marjolein Hantson

STEM, enkel mogelijk in een gloednieuw en piekfijn uitgerust lokaal? Met de nieuwste technologieën? Het kan ook anders! Maak kennis met de ingenieuze STEM-voorbeelden in je omgeving en leer STEM in, over en van de natuur om je heen. Buitenonderwijs zoals je nooit eerder zag!

Pannenkoeken – VTI Diksmuide - Yasmine Haeve
Pannenkoeken kan iedereen klaarmaken? Maar wie bakt de beste, smakelijkste, lekkerste...gistpannenkoeken? Weten onze jongeren welke ingrediënten er nodig zijn om lekkere pannenkoeken te bakken en waarom deze nodig zijn? In dit project onderzoeken we hoe dit proces in mekaar zit en of alle toebehoren wel nodig zijn? Kan je ook bakken zonder eieren of zonder bloem? Vertrekken vanuit de leefwereld van onze leerlingen is een belangrijke start bij een STEM-project.

Kleefbandhouder - Rhizo zwevegem - Luc Vercruysse
Hou de boel samen met…kleefband? Iedereen kent de kleefbandhouder als handvaardigheidsoefening? Maar zitten hier ook mogelijkheden in om er een STEM-project van te maken? Kunnen leerlingen zelf een of meerdere onderdelen van deze houder ontwerpen en realiseren? Via schetsen, tekeningen en/of 3D software zoals Google sketchup, solid works of inventor kunnen eenvoudige ideetjes worden uitgetekend en klaargemaakt voor de 3D-printer. Of kunnen we nog een stapje verder terugzetten en ons afvragen waarom we een rolletje kleefband in een houder moeten opspannen? Een kleine stap van handvaardigheid naar STEM-vaardigheid.

Engineering met elektronica in de eerste graad...het kan ! - Sint- Rembert Torhout - Stijn De Boever en Lindsey Vandommele (leraren engineering STEM)

VOLZET 

We laten jullie in deze workshop kennis maken met de mogelijkheden om met behulp van elektronica toffe open ontwerpopdrachten te maken waarbij er voldoende ruimte is voor differentiatie en creativiteit. We maken hierbij gebruik van de Brainbox AVR en snap4Arduino.

Kader voor STEM-projecten – Geert Blomme – GO Athena

In deze workshop wordt een kader getekend waarbinnen een goed STEM-project kan uitgewerkt worden. Aan de hand van enkele concrete voorbeelden worden de verschillende aspecten van deze STEM-didactiek uitgezet. STEM is een pedagogisch didactische aanpak waarbij we het leerproces laten inspelen op de technologische evoluties die de leefwereld van onze jongeren vorm geven. Hoe kunnen we dit nu vertalen naar de klaspraktijk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© provincie West-Vlaanderen | LoQutus | algemene voorwaarden