Provincie plaatst nieuwe fiets- en wandelbrug op Vrijbosroute (Ieper)

De brug werd  ’s morgens aangeleverd met een vrachtwagen. Met een montagekraan werd ze vervolgens opgehesen en daarna neergelaten tussen de reeds aangebrachte landhoofden. Dat nam ongeveer een half uur in beslag.

De brug weegt 27,9 ton en is 17,7 meter lang. Ze bestaat uit een staalconstructie met een kunststof antislip wegdek. De totale kostprijs van de brug bedraagt 379.550,32 euro, inclusief btw. De werken worden uitgevoerd door aannemer Norré-Behaegel uit Middelkerke. De productie gebeurt door de firma B-line uit Veurne.

Na het plaatsen van de brug moeten de leuningen geplaatst worden op de brug en de landhoofden, het wegdek op de brug en de aansluitende paden nog in asfaltverharding worden afgewerkt. Dat moet tegen dinsdag 13 juli klaar zijn, de feestelijke inhuldiging van het project. Vanaf dan is de brug ook open voor fietsers en voetgangers.

Oude brug vervangen
De bedoeling was aanvankelijk om de oude stalen brug over het kanaal te restaureren. Dat kon niet ter plaatse, want de doorvaart moest gegarandeerd blijven. Bij het wegnemen van de oude brug, bleek dat er meer structurele vernieuwingswerken nodig waren dan aanvankelijk voorzien. Door het geringe prijsverschil en in het kader van duurzaamheid, werd beslist om een nieuwe brug te laten maken.

Vernieuwing Vrijbosroute
De nieuwe brug maakt onderdeel uit van de vernieuwingswerken aan de Vrijbosroute. De route is 20 km lang en loopt van de Noordhofweg in Ieper tot in Kortemark. Ze kreeg een asfaltlaag van 2,5 meter breed, voor een maximaal fietscomfort, en kruisingen in de huisstijl van de provinciale groene assen. De werken werden gestart in mei 2020 en namen ongeveer een jaar in beslag.

Negen voormalige spoorwegbeddingen
De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars. Op vandaag beschikt de Provincie over 9 groene assen. De meeste hiervan werden al heringericht. Later volgen nog de Abdijenroute tussen Brugge en Maldegem, Frontzate tussen Diksmuide en Nieuwpoort en Vloethemveldzate in Zedelgem.