‘Maand van de Markt’ zet lokale markt in de kijker

Lancering promoactie Maand van de Markt 2023

Een maand waarin onze West-Vlaamse lokale markten in de kijker worden gezet. Het is een samenwerking met de andere Vlaamse provincies, KERNpunt en de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel (VFAH) en krijgt de steun van VLAIO. Aan de campagne is een winactie gekoppeld waarmee diverse prijzen te winnen zijn.

De markten spelen een belangrijke rol voor de leefbaarheid in onze steden en gemeenten. “Ze brengen een kwalitatief, divers en lokaal aanbod tot bij de mensen en de markt is een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Samen met de plaatselijke handel en horeca zorgt de markt bovendien voor een bruisende kern”, zegt gedeputeerde voor economie, Jean de Bethune die op zaterdag 30 maart het startschot voor de West-Vlaamse actie gaf op de wekelijkse markt in Waregem. 

Winactie
Naast het doel om de aantrekkingskracht en belevingswaarde te verhogen, is de ambitie ook om meer (jonge) mensen naar de markten te lokken, een positieve impuls aan de ambulante handel te geven én levendige handelskernen te creëren. Tijdens de ‘Maand van de Markt 2024’ zullen de marktkramers hun klanten niet enkel verrassen met een gevarieerd lokaal aanbod, maar ook met een winactie. Bij elke aankoop bij een deelnemende marktkramer krijg de klant een wedstrijdkaartje met een unieke code. Deze code moet men registreren op www.maandvandemarkt.be om te kunnen deelnemen aan de winactie.

Door digitaal deel te nemen aan de winactie zijn er dit jaar, naast de lokale prijzen aangeboden door de deelnemende steden en gemeenten en de marktkramers, ook een aantal mooie prijzen te winnen die worden geschonken door de Provincie West-Vlaanderen, zoals een weekend ‘Beleef West-Vlaanderen voor 2 personen t.w.v. 600 euro en 5 cadeaubonnen voor een etentje bij een Lekkere Westen Chef t.w.v. 100 euro.

Klanten die liever fysiek deelnemen, kunnen dit nog steeds door het wedstrijdkaartje in te vullen en dit te deponeren in een wedstrijdurne op de markt of een andere locatie in de stad of gemeente. Bij een fysieke deelname maakt men enkel kans op de lokale prijzenpot van de stad of gemeente.

Een aantal steden en gemeenten organiseren tijdens deze maand ook extra beleving en animatie op de wekelijkse markten.

Promoactie ‘Maand van de Markt’
Dit jaar nemen 45 West-Vlaamse* gemeenten, goed voor in totaal 75 markten, deel aan de derde editie van de ‘Maand van de Markt’. Het is de derde keer dat deze actie deel uitmaakt van de overkoepelende Vlaamse campagne en gedurende een volledige maand plaatsvindt. Voordien organiseerde de Provincie West-Vlaanderen reeds 4 keer de promoactie ‘Week van de Markt’. Het bestaande initiatief uit West-Vlaanderen diende als blauwdruk voor de Vlaams brede campagne. 

*Deelnemende markten in 2024: Anzegem, Ardooie, Avelgem, Bredene, Brugge, Damme, De Haan, De Panne, Dentergem, Diksmuide, Gistel, Harelbeke, Heuvelland, Houthulst, Ichtegem, Ieper, Ingelmunster, Izegem, Koksijde, Kortemark, Kortrijk, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Lo-Reninge, Menen, Meulebeke, Middelkerke, Nieuwpoort, Oostende, Oostkamp, Oostrozebeke, Oudenburg, Poperinge, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Torhout, Veurne, Waregem, Wervik, Wevelgem, Wingene, Zedelgem en Zwevegem