‘De testkaravaan komt naar jouw gemeente!’ start in Ledegem

Start Testkaravaan in Ledegem

Dankzij dit project zullen 63 inwoners uit Ledegem tot en met vrijdag 7 juni gratis de voordelen van dagelijkse verplaatsingen met de elektrische (bak)fiets of speedpedelec ontdekken. 

De beschikbare testvloot bestaat uit 15 elektrische fietsen, 6 elektrische bakfietsen en 15 speedpedelecs. Daarmee speelt de Provincie in op concrete vervoersbehoeften zoals langere afstanden overbruggen naar het werk of kinderen vervoeren.

Ledegem start dit jaar als derde in de reeks testkaravaangemeenten, na Ichtegem en Oudenburg. De testkaravaan passeert in 2024 ook nog in Hooglede, Ieper en Waregem. De inschrijvingen voor de inwoners van Hooglede zijn afgesloten, maar die voor Ieper starten op 13 mei. 

‘De testkaravaan komt naar jouw gemeente!’
"Het project biedt de inwoners van de deelnemende gemeenten de kans om gedurende twee weken gratis een fiets uit de vloot te testen en er zo de voordelen van te ontdekken", klinkt het bij gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe. "De bedoeling is om mensen op een laagdrempelige manier te overtuigen om meer voor de (elektrische) fiets te kiezen."

De campagne is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen in samenwerking met de betrokken steden en gemeenten. Sinds de start van het project in 2017 gingen al meer dan 1.850 inwoners de uitdaging aan om een van de fietsen te testen. De voornaamste redenen om deel te nemen bleken de nieuwsgierigheid naar het vervoermiddel en de mogelijkheid dit te testen.

‘De testkaravaan komt eraan!’
In 2014 lanceerde de Provincie West-Vlaanderen de campagne ‘De testkaravaan komt eraan!’. Met deze campagne stimuleert de Provincie werknemers van West-Vlaamse bedrijven om de auto minder te gebruiken en duurzamer naar het werk te pendelen. Sinds de start hebben er al bijna 180 bedrijven de testkaravaan verwelkomd. Dit jaar trekt de testkaravaan naar 18 West-Vlaamse ondernemingen. 

De Provincie is de eerste organisatie die een dergelijke woon-werkcampagne aan bedrijven aanbood. Ze speelt daarmee in op de vraag van bedrijven om nieuwe mobiliteitsvormen uit te testen.
Meer info over de campagne: www.testkaravaan.be