STEM-studiedag lager onderwijs

Image
Kinderen zoeken in het water tijdens workshop

STEM-studiedag lager onderwijs

Lezing of congres
Koning Leopold III-laan 41
8200
Sint-Andries (Brugge)
Wegbeschrijving
Gratis STEM-studiedag voor leerkrachten lager onderwijs

Wat?

Op deze praktische studiedag ontdek je hoe je eenvoudig STEM/STEAM in de dagdagelijkse praktijk kan omzetten zonder duur materiaal. Workshopgevers zorgen er voor dat je meteen met het geleerde in de klas aan de slag kan gaan. 
Op de middag is er een STEM-standenmarkt van educatief STEM-materiaal uit diverse invalshoeken.

Wie? 

Deze studiedag richt zich tot leerkrachten, directies en STEM-leerkrachten/coördinatoren uit het lager onderwijs. Maar ook studenten uit de lerarenopleiding en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom. 

Programma? 

08u30 - 09u00 | Onthaal
09u00 - 09u45 | Plenaire sessie
10u00 - 11u15 | Workshop 1
11u20 - 12u35 | Workshop 2

12u35 - 13u30 | Broodjeslunch en standenmarkt

13u30 - 14u45 | Workshop 3
14u50 - 16u05 | Workshop 4

Plenaire sessie

'Computationeel denken in de basisschool'  - Remko Meys en Geert Neyrinck, Hogeschool VIVES, Expertisecentrum Onderwijsinnovatie
De dag van vandaag komen steeds meer technologische vernieuwingen op ons af om ons leven te verbeteren. Maar deze vernieuwingen brengen ook uitdagingen.Wij en onze kinderen hebben steeds meer nood aan vaardigheden om met deze uitdagingen om te gaan. Bv. het bedienen van digitale tools. Hoe werkt dat? Werken alle tools op dezelfde manier? Zitten daar patronen in? Wat moeten we aanpassen als er iets fout loopt?  

Vanuit een STEM-gerichte didactiek kunnen we bij kinderen de ontwikkeling van dit computationeel denken sterker ondersteunen. Deze relatief nieuwe term omvat 10 vaardigheden voor probleemoplossend denken (logisch en algoritmisch denken).

Tijdens deze keynote gaan we in op drie elementen in dit verhaal:

  • We duiden wat precies begrepen moet worden onder deze computationele vaardigheden
  • We illustreren de relevantie voor de kinderen van vandaag
  • Vanuit de STEM-didactiek bieden we leerkrachten een concreet houvast om gericht en betekenisvol aan deze vaardigheden te werken.

Workshops

Opgelet! Op deze studiedag kan je 4 workshops volgen. Geef op het inschrijvingsformulier aan naar welke 4 workshops je voorkeur uitgaat, maar geef ook een reservekeuze per workshop op. 

Workshop 1 - Computationeel denken: vanuit een STEM-aanpak werken aan probleemoplossende vaardigheden
Deze workshop zet de plenaire sessie om in de praktijk. Er wordt gewerkt met hands-on-activiteiten voor verschillende graden in het basisonderwijs. 

De workshop wordt begeleid door Remko Meys (onderzoeksmedewerker Expertisecentrum Onderwijsinnovatie en praktijkcoördinator lerarenopleiding 2e jaar lager onderwijs) en Geert Neyrinck (onderzoeksmedewerker Expertisecentrum Onderwijsinnovatie en praktijklector Wereldoriëntatie)

De workshop richt zich tot alle graden van het basisonderwijs.

Workshop 2- Kometen b(r)ouwen.
Kometen fascineren al sinds mensenheugenis. maar wat zijn dat nu eigenlijk? Aan de hand van deze workshop proberen we de geheimen van kometen te ontrafelen. Na wat inleidende proefjes, zodat je een wat beter zicht krijgt op het eigen zonnestelsel, komt het echte werk: je bouwt zelf een komeet! Met alle ingrediënten, zoals o.a. bevroren CO2-gas, knutsel je een komeet in elkaar. Handschoenen aan, veiligheidsbril op en.... Actie!

Deze workshop wordt begeleid door Ruben Derycke, educatief medewerker van de Volkssterrenwacht Beisbroek.

De workshop richt zich tot de leerkrachten en leerlingen van de 3e graad basisonderwijs.

Workshop 3 - Hoe STEM binnenbrengen in je school/scholengemeenschap/scholengroep?
Directeur Jan Depraetere van Vrije Basisschool Sint-Lodewijk uit Deerlijk vertelt je alles over hun aanpak om STEM een prominentere plaats te geven binnen het schoolgebeuren. Daarbij is het belang van een visie, de integratie binnen de schoolmissie en de verankering van initiatieven cruciaal. Zij goten al hun ervaringen in de website www.iedereenstemgezind.be 

Workshop 4 - Experimenteren met LittleBits
LittleBits zijn elektronische componenten die leerlingen kunnen helpen bij het proberen en het creëren van verschillende stappen van ontwerpen. Het daagt leerlingen uit om te proberen en uit te vinden, maar ook om fouten te vinden en deze op te lossen. Meer info over deze materialen kan je terugvinden op https://littlebits.com/

Deze workshop wordt begeleid door een leerkracht van GO! Atheneum Nieuwpoort, die al enkele jaren met deze materialen aan de slag is.

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van de 3e graad basisonderwijs.

Workshop 5 - Biologisch leder
Voor de productie van leder worden miljoenen dieren per jaar verbruikt en is het proces ook nog eens ecologisch belastend. Wat als je leder zou kunnen maken met goedkope materialen, waar geen dieren aan te pas komen? In deze sessie leer je hoe je klas zelf leder kan laten groeien met bacteriën en welke creaties je er achteraf mee kan maken. 

Deze workshop wordt begeleid door Niek D'Hondt, een wetenschapscommunicator die mee aan de wieg stond van het eerste doe-het-zelf-bio-labo, ReaGent. Hij ontwikkelt actief workshops voor Ekoli, een organisatie die moderne wetenschappen naar kinderen van allerlei achtergronden brengt.

De workshop is gericht op leerkrachten en leerlingen van alle graden basisonderwijs.

Workshop 6 - Creatief programmeren met Scratch en Makey Makey
De speelse en eenvoudige programmeertaal Scratch is de basis om aan de slag te gaan met programmeren. je leert de basisbeginselen van Scratch 3.0 en je bouwt en speelt je eigen spel. In deze workshop wordt met Ipads gewerkt zodat je daadwerkelijk zelf aan de slag kan gaan. Met een Makey Makey ga je de creatieve toer op en geef je je Scratch-programma net dat tikkeltje meer: een zelfgebouwde gamecontroller, een snoep-drumstel,... het kan allemaal! 

Deze workshop wordt begeleid door Gino vanherweghe, nascholer en stafmedewerker ICT voor Eeckhout Academy. Hij is tevens medewerker van de Multimediacel van KuLeuven en Kulak. 

De workshop richt zich op leerkrachten en leerlingen 3e graad basisonderwijs.

Workshop 7 - Wat kan een makerspace mijn klas bieden?
In september 2019 opent het MaM Brugge officieel haar deuren. MaM staat voor Mind and Makerspace en zoals de naam doet vermoeden heeft het meer te bieden dan een klassieke makerspace. Het is een plaats waar expertise gedeeld kan worden uit verschillende domeinen. Al die domeinen sluiten nauw aan bij STE(A)M. Met de steun van de Provincie zet Howest hierbij in op een aanbod speciaal voor basis- en secundaire scholen. In deze sessie willen ze je vooral inspireren, maar ook luisteren naar jouw noden om het aanbod daarop te kunnen afstemmen. 

Deze workshop wordt begeleid door Tijs Verbeke, lector STEM en techniek in de lerarenopleiding van Howest. Hij is tevens onderzoeker in het EdHub-project (future education, adaptieve leeromgevingen en Edtech) en medewerker van het MaM te Brugge.

De workshop richt zicht op leerkrachten en leerlingen uit alle graden van het basisonderwijs.

Workshop 8 - Creatief, onderzoekend en probleemoplossend aan de slag met een stappenplan
Tijdens deze workshop laten we je ervaren hoe je, vertrekkend van bestaande proefjes of stappenplannen van het internet of uit boeken, activiteiten kan uitwerken waarin kinderen worden uitgedaagd om creatief, onderzoekend of probleemoplossend aan de slag te gaan. 

Deze workshop wordt begeleid door Jozefien Schaffler (docente lerarenopleiding kleuteronderwijs, projectmedewerker STEM-projecten en lid van de werkgroep wereldoriëntatie) en Bea Merkx (docente lerarenopleiding lager onderwijs, projectmedewerker STEM en EDO-projecten, lid van de vakgroep wiskunde, wetenschappen en techniek). Beide begeleiders zijn verbonden aan de Artevelde hogeschool. 

De workshop richt zich tot leerlingen en leerkrachten van alle graden basisonderwijs.

Workshop 9 - Fun, STEM en basis elektronica voor iedereen
STEM-activiteiten bieden een prachtige gelegenheid voor geïntegreerd leren, hands-on ontdekkingen en zijn ideaal om er voor te zorgen dat lessen leerlingen van alle niveaus bereiken. Het zijn ideale aanstekers voor creativiteit en intrinsieke motivatie als ze goed gedan worden. In deze sessie krijg je een beknopt overzicht van verschillende aspecten van STEAM-activiteiten en ga je aan de slag met basisprincipes elektronica voor inspirerende hands-on activiteiten. Verwacht geen kant en klare oplossingen, maar wel stimuli en input voor het creëren en beleven van creatieve leeromgevingen. Hoe lang is het geleden dat je zelf iets uitgevonden hebt? 

Deze workshop wordt begeleid door Prof. Dr. Maria-Cristina Ciocci, Project Manager van De Creatieve STEM vzw, drijvende kracht achter Ingegno en sinds 2017 deeltijds professor aan de UGent binnen de faculteit wetenschappen (wiskunde). Ze was vorig jaar ook één van de makers in Team Scheire.

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van alle graden basisonderwijs.

Workshop 10 - OnO, een tool om STEAM-projecten te ontwerpen in groep en creatieve werkvormen te selecteren
In deze workshop ga je in groepjes van 4 aan de slag met OnO-tool om een STEAM-project vorm te geven. Dit gebeurt enerzijds in chronologie (horizontaal) door relevante acties te selecteren en anderzijds door voor iedere actie een (creatieve) werkvorm te selecteren. De tool is al veelvuldig getest bij leerkrachten secundair onderwijs, maar nog niet zo vaak bij leerkrachten basisonderwijs. De begeleiders willen graag met de deelnemers uitzoeken of het ook voor hen een meerwaarde kan zijn. 

Deze workshop wordt begeleid door Dimitri Govaert, Laura Willems en Annelies Depaepe. Dit zijn 3 onderzoekers van HOWEST die de tool hebben ontwikkeld om leerkrachten sterkere ontwerpers te maken van STEAM-projecten.

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van alle graden basisonderwijs.

Workshop 11 - [email protected]
In deze workshop leer je het aanbod van [email protected] kennen en laten we je proeven van hoe het er aan toe gaat op een STEM-workshop op de boerderij. Slimme machines, wiskunde op het erf, energie en water; op de boerderij ontdek je het proefondervindelijk. We kiezen voor workshops die je ook kan toepassen in de omgeving van je school.

Deze workshop wordt begeleid door Muriël Derycke, medewerker landbouweducatie en 'Onthaal op de boerderij' bij Inagro (onderzoek & advies in land- en tuinbouw)

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van de 2e en 3e graad basisonderwijs.

Workshop 12 - STEM in een notendop
Sinds 2017 werken de katholieke basisscholen regio Poperinge samen rond STEM. Er werd een leerkracht vrijgesteld om dit vorm te geven en een STEM-brochure opgesteld. Deze leerkracht geeft in de workshop een inkijk in hun brochure en stellen een aantal activiteiten voor waarmee je ook meteen aan de slag kan in jouw klas. 

Deze workshop wordt begeleid door Els Teerlinck, leerkracht van het 4e leerjaar en STEM-leerkracht. 

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van alle graden van het basisonderwijs.

Workshop 13 - Eenvoudige programmeerbare tools voor het lager onderwijs
In deze workshop ga je aan de slag met kosteloze (of goedkope) tools om te programmeren met kinderen. Je leert ze kennen en hanteren. Volgende tools komen zeker aan bod: Pixeltekenen, Hour of Code en Micro:Bit. 

Deze workshop wordt begeleid door twee medewerkers van het Fyxxi EduCentrum, Kevin Bostoen en Aygül Aktas.

De workshop richt zich tot leerlingen en leerkrachten van de 1e en 2e graad basisonderwijs.

Workshop 14 - Design your city
Kunnen we kinderen oplossingen laten bedenken voor echte problemen in onze buurt? Jazeker en wij vertellen je hoe! IN deze workshop leer je hoe jouw klas een verkeersveiliger West-Vlaanderen kan ontwerpen. Je maakt kennis met eenvoudige ontwerptools die je meteen kan inzetten in de les. Je gaat naar huis met uitgewerkt lesmateriaal en wie wil kan gratis deelnemen aan de editie van Design Your City waar we alle oplossingen samenbrengen op 18 mei 2019 in Howest. 

Deze workshop wordt begeleid door Joos Van Cauwenberghe, STEM-coördinator van scholengroep RHIZO uit Kortrijk. Hij zet er samen met collega's STEM-projecten op met de ontwerpmethodiek Design Thinking als rode draad. Daarnaast onderzoekt hij hoe vroegtijdige schoolverlaters kunnen geactiveerd worden op een anti-schoolse manier via Design Thinking in samenwerking met Antwerp Management School. Hij is ook officiële reseller van SAM Labs educatieve technologie in België.

De workshop richt zich tot leerkrachten en leerlingen van de 3e graad basisonderwijs.

Workshop 15 - STEM4MATH
Het STEM4MATH project focust op geïntegreerd STEM-onderwijs, waarin de component 'wiskunde' prominent aanwezig is. Door wiskundige inzichten aan te bieden binnen een authentieke STEM-context willen we de vaardigheden en attitudes van lagere schoolkinderen voor wiskunde (ook wetenschappen en techniek) positief stimuleren. Binnen het STEM4MATH project werkten vijf Europese partners samen in een Erasmus project met als doel het ontwikkelen van een didactisch model en dit te concretiseren met 20 praktijkvoorbeelden. De doelgroep zijn kinderen van 6 tot 12 jaar. Alle partners werkten daarvoor lokaal samen met basisscholen. Voor West-Vlaanderen was dat GO! Basisschool Ter Elzen uit Wijtschate en de Spanjeschool uit Roeselare.

Deze workshop wordt begeleid door Kristof Van De Keere en Stephanie Vervaet, beide docent en onderzoeker aan het ExpertiseCentrum Onderwijsinnovatie van VIVES. Ze doen dit samen met Pierre Bailly, directeur en Stefanie Werbrouck, leerkracht van Go! Basisschool Ter Elzen Wijtschate.

De workshop is gericht voor leerkrachten en leerlingen van alle graden van het basisonderwijs.

Workshop 16 - Programmeren met kinderen
GO! Basisscholen De Pannebeke en De Stempel trekken al enkele jaren de kaart van STEM binnen de school. Hun doorgedreven STEM-aanpak laat zich voelen in alle klassen en in alles wat ze ondernemen, zelfs de directeurs geven zelf workshops aan de leerlingen. In deze praktische workshop gaat één van hun leerkrachten met jou aan de slag met Scratch Junior. 

Deze workshop wordt begeleid door Inge De Vlieghe, leerkracht van GO! Basisschool De Pannebeke in Brugge.

De workshop is gericht op leerkrachten en leerlingen van de 1e en 2e graad basisonderwijs.

Workshop 17 - Workshop voedingstechnologie
De media slaat ons om de oren met informatie over ‘gezonde voeding’. Er verschijnen artikels, magazines, kookboeken en programma’s, maar de informatie die we meekrijgen durft wel eens tegenstrijdig te zijn. Tijd om zelf op onderzoek te gaan! Klopt het wat men ons vertelt? In deze workshop verdiepen we ons in de voedingstechnologie en nemen we zo de proef op de som.

  • Wist je dat zoete drankjes niet alleen zoet, maar ook best zuur kunnen zijn? Hoe zoet is zoet en hoe zuur is zuur? Speelt het een rol voor je gezondheid?
  • Wist je dat er snelle en trage suikers bestaan? Loop je sneller na het eten van snelle suikers? Wandel je traag door trage suikers? Waar vind je ze?
  • Wist je dat een triangeltest helemaal niks muzikaals in zich heeft? Maar je best wel een fijnproever bent om de test goed uit te voeren?

Deze workshop wordt binnenkort aangeboden in het JobLabo (educatief doe- en belevingscentrum over de voedingsindustrie) te Roeselare. Delphine Vandecaveye, stafmedewerker in dit joblabo laat je al even proeven van de mogelijkheden.

De workshop is gericht op leerkrachten en leerlingen van de 3e graad van het basisonderwijs.

Workshop 18 - LEGO WeDo 2.0 : STEM-project rond aardbevingen
Hoe zitten aardbevingen nu juist in elkaar? Wat is de schaal van Richter? Hoe moeten gebouwen ontworpen worden om aardbevingen te doorstaan?In deze workshop maak je aan de hand van LEGO een simulator van aardbevingen en programmeert deze. Je gaat op onderzoek naar de beste manier om een bouwwerk te ontwerpen die deze aardbevingen kan weerstaan.

Deze workshop wordt begeleid door Bruno De Wyngaert en Frederick D'alleine, leerkrachten en drijvende krachten achter de LEGO Education Studio in VTI Veurne.

De workshop is gericht op leerkrachten en leerlingen van de 2e en 3e graad basisonderwijs.

Workshop 19 - Beursbezoek
Wil je graag meer tijd om de beurs/standenmarkt te bezoeken? Hou je er van om de standhouders persoonlijk aan te spreken? Eet je liever op het gemak? Dan kan je er voor kiezen om de beurs te bezoeken in plaats van een workshop te kiezen net voor of net na de middag.

 

Wanneer
-
Prijs
Gratis
Contact:
050 40 33 59
Organisatie
Provincie West-Vlaanderen - Sectie Onderwijs
Leeftijd
Volwassenen
Doelpubliek
Voor scholen